tisdag 10 januari 2012

Tänk hur det kan bli va.

Jag har precis tittat klart på den andra delen av Hinsehäxan, som handlar om Lillemor Östlins liv. Den handlar inte om en kallhamrad brottsling utan om en ganska varmhjärtad och inteligent tjej. Tankarna vandrade genast till min egen bror. Hur kom det sig att det gick som det gick för honom? 
Vi var tre syskon med samma föräldrar och uppväxt. Varför gick det bara åt helvete för en av oss? Varför hamnade brorsan i "dåligt sällskap"? Varför hade jag vett att inte hamna där jag också, för gudarna skall veta att jag hade många tillfällen att välja fel väg. Lasse var en smart kille, varför skulle han jämt göra alls om var farligt, allt som var förbjudet?
Man skulle kunna göra en bra bok om hans liv, om han fortfarande hade funnits här för att kunna berätta. Jag tror att den boken/filmen skulle bli minst lika intressant och sorglig som den som jag just har sett. Jag skulle önska att han själv kunde berätta sin historia för oss.
Hur kom det sig att han gick ifrån den här lilla fina killen till att vara en missbrukare utan bostad och familj? Vilka vägar tog han och varför valde han att ta dem?
Detta är inga frågor som jag någonsin kommer att få svar på med de finns här likt förbenat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar