onsdag 21 maj 2014

Points

När man är Viktväktare så räknar man points.
Det är inte särskilt svårt och har man dessutom appen till hjälp så är det plättlätt.
Annat var det på 90-talet när man skulle räkna och väga allt man stoppade i munnen.
Jag hade checklistor och de fyllde jag noggrant i varje vecka.
Nu fixar appen det mesta. man fyller i gram eller dl och appen räknar.
Klart att man måste väga i bland för att ha ett hum om vad saker och ting väger men sedan kan man köra på en höft.
Jag får äta 30 points på en dag plus sju exrapoints per dag, om jag vill.
Dessa points skall man egentligen inte spara men det gjorde jag i helgen när vi skulle ha gäster och det blev lite fest.
Om man tränar kan man också tjäna ihop extra points.
I går tex så cyklade jag på motionscykeln i 45 minuter och fick på så vis ihop fem extra points som jag kan använda senare eller inte alls.
Förra gången jag var viktväktare så lovade jag på heder och samvete att aldrig bli tjock igen för nu visste jag precis hur mycken jag skulle äta.
Jo, tjena!
De små portionerna blev så småningom lite större, och större och större och STÖRRE!
En dag tyckte jag att tre dl pasta såg ut som en dl och två potatisar väger nog bara 50 gram tillsammans.
Därför är det viktigt att hela tiden väga och mäta så att man håller sig på rätt kurs.
Jag är lite orolig över att ju mer jag går ner i vikt desto färre points får jag äta.
Trettio points tycker jag är lite nu, tänk när jag blivit smalare och kanske bara får äta 23 points!
Hur skall jag klara det?
Bara min grötportion på morgonen kostar ju 6 points.
Tycker du att det verkar bökigt att hålla på som jag?
Räkna och mäta allt jag stoppar i munnen.
Tja, det är det väl kanske men förhoppningsvis så kanske jag lär mig någon dag och förhoppningsvis behöver jag inte hålla på och mäta och väga hela livet.
Jag hoppas komma till en punkt när jag inte kräver så mycket mat, när jag blir mätt på 1½ dl pasta och en liten kycklingbit och en tomat.
När jag inte tycker att sött är gott längre och när jag tycker att grädde i maten smakar äckligt och fett.
Kommer jag någonsin att bli sådan?
Just nu verkar det som en utopi men kanske, kanske kan det bli så.
Om jag fortsätter att räkna points och försöker lära mig hur jag skall äta så kanske det kan gå vägen.
Få ett sunt förhållande till mat.
-Fy! Vad äckligt med chips och godis!
Kommer jag någonsin att tycka det?
När svulla betyder fruktsallad istället för Karamellkungen, när gurkstavar men kvarg låter godare än chips och dipp, jag beställer en kycklingsallad på pizza online istället för en Calzone med bea, när jag hellre motionerar en timme istället för att sätta mig i soffan, när jag tar in ett glas vatten istället för vin på uteserveringen.
Kommer jag någonsin att komma dithän?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar